Baiona: Os ollos no tempo
· Nova testemuña literaria de agarimo do artista Caino Vasconcellos a súa matria
Ricardo Rodríguez Vicente
A vila mariñeira de Baiona ten entre súa emprendedora veciñanza a unha persoa comprometida cos máis febles, co medio ambiente e co patrimonio. É, ademais, un artista de ascendente e recoñecida traxectoria, que posúe un amplo currículo de exposicións pictóricas individuais en diferentes cidades: New York, Vigo, Tui, Madrid, Monforte de Lemos, Ourense, Baiona, A Guarda,.... E tamén, outras moitas colectivas.
Esa persoa chámase Claudio Vasconcellos Cabral, ainda que para todos, familiares, veciños, amigos, é Caíno. Ese é tamén, por vontade propia, seu nome artístico.
Máis Caíno é unha persoa que coñeceu de preto o que custa gañar o pan de cada día co suor da súa fronte.
Naceu nunha modesta casa do barrio da Santísima Trinidade, no seo dunha familia traballadora de Baiona. Fillo da señora Pepita e do señor Urbano, matrimonio que tiveron cinco fillos: Angelines, Urbano, Ramón, Caíno e Andrés.
Ao igual que seus irmáns, Caíno coñeceu como era á vida dunha familia tradicional que tiña no mar súa arriscada despensa de supervivencia. Sabe como é o labor dunha nai de familia mariñeira, e coñece tamén, de primeira man, como é a vida dos emigrantes, xa que el foino, ao igual que súa irmá.
Dese xeito, Caíno, dende ben neno, e tamén de mozo, soubo ollar a xeografía física, a orografía, memorizar a toponimia, a talasonimia, o patrimonio natural e monumental, e tamén a arquitectura da súa vila natal. E fíxoo documentando súa memoria, anímica e fotográficamente. E como non, tamén coas súas acuarelas, seus dibuxos e súas pinturas, que son dunha beleza impresionante.
Ademáis diso, Caíno ten tido deica agora dúas iniciativas literarias, patentes nos seus libros autoeditados "As portas ausentes", publicado fai unha década, e "Baiona. Os ollos no tempo", que vén de presentar fai unhas semanas, no colexio de Baíña.
Na súa primeira achega literaria, Caíno optou pola linguaxe poética como vehículo de comunicación. E agora, con "Baiona. Os ollos no tempo", fíxoo combinando fotografías e un persoalísimo discurso prosístico. Neste segundo libro, que por decisión propia Caíno presentou na véspera do Día das Letras Galegas deste ano, o autor evoca todos e cada ún dos lugares da súa memoria e faino na língua habitual nel - o galego -, que é boa proba tamén da súa coherencia e agarimo pola fala materna. E ademáis, faino coa perspectiva persoal que lle permite súa lúcida memoria e súas dotes de bo observador, que garda as lembranzas de cada estación temporal, dos ventos, das cores do ceo e do mar, da vexetación do bosque, das hortas, das vivendas, dos nomes e alcumes das familias, das tradicións, do patrimonio histórico-artístico e monumental,...
Cunha exquisita análise de cada lugar, Caíno achéganos matices que soio unha persoa sensible como el é capaz de descreber co acerto con que o fai, combinando localismos, vocablos populares e tamén, cando a ocasión o require, adoita empregar, na súa xusta medida, sustantivos máis requintados.
A achega deste creador baionés é tamén, todo un exemplo de solidariedade deica o pobo palestino, a quen dedica este libro, e ao mesmo tempo toca na fibra medioambiental para o que reclama "(...) todolos recursos humanos, económicos e científicos, para frear o letal deterioro que sofren os ríos e os mares pola contaminación incesante e a sobre pesca incontrolada (...)".
O libro está tamén dedicado a súa familia e aos seus amigos, así como "as beiras dos ríos e do mar, acubillos da vida perdidos da infancia".
A publicación conta cun prólogo de Anxo Rodríguez Lemos, profesor do Departamento de Historia (Área de Historia Moderna), da Universidade de Santiago de Compostela (USC) e membro do Instituto de Estudos Miñorans (IEM), do cal extraemos o seguinte parágrafo: "A obra de Caíno é continua esculca sobre os lugares que se imantaron a súa vida que percorreron o seu maxín nun encontro cotiá coa Baiona dos seus soños, a vila que esmoreceu no seu itinerario vital porque xa non existe, desapareceu por sempre, como o pito dos vellos vapores ao enfiar pola Porta. Nas súas palabras recende o peixe salgado da Praza do Pescado ou da sardiña picada para servir de engado, nun palangre ben largado por Detrás do Boi. As imaxes son espazos, tempos e relatos unidos na voz manifesta dun sentimento perpetuo que vivirá co autor ata o fin dos seus días cando o seu devir se deite e apague como aquela auga escorregadiza que baixaba polas laxes da Lagarteira a onde os nenos e nenas corrían xogar (...)".
Pola nosa parte, ao tempo que damos conta da publicación de "Baiona. Os ollos no tempo", agradecémoslle a Caíno que tivera - unha vez máis - a xenerosidaee, tantas veces acreditada, de vir ata A Guarda e traernos persoalmente este agasallo de libro cuxa lectura recomendamos porque é verdadeiramente unha xoia, digna de desfrutarse devagar.
"(...) Con este sinxelo e emotivo traballo quero evocar os tempos amados, nos lugares da miña infancia ceibe e leda, e sobor de todo, as persoas, mulleres e homes, traballadoras sacrificadas que loitaron e padeceron a infamia, a inxustiza e a miseria, e que pelexaron e sufriron para recuperar a xustiza, a liberdade, o benestar e á paz que desfrutamos hoxe". Con esas sentidas verbas remata Caíno seu libro "Baiona. Os ollos no tempo". Unha nova testemuña literaria de agarimo do artista baionés a súa matria.
Ningún comentario:
Publicar un comentario