LABORAL
Centos de delegados/as da CIG mobilízanse en Ourense e Vigo contra a explotación de traballadores/as transfronteirizos/as en Galiza e Portugal
Empresas aproveitan desregulación laboral da UE para nutrirse de man de obra precaria en condicións de escravitude ante inacción da Xunta e Inspección
Varios centos de delegados/as sindicais da CIG mobilizáronse hoxe en Ourense e Vigo
Foto: CIG
Varios centos de delegados/as
sindicais da CIG mobilizáronse hoxe en Ourense e Vigo como primeiro acto da
campaña que a central vén de poñer en marcha para denunciar as condicións
laborais de sobreexplotación que padecen milleiros de traballadores/as
transfronteirizos/as en Galiza e Portugal, principalmente no sur das provincias
de Pontevedra e de Ourense e nos sectores da construción, da automoción e no
naval, aínda que tamén nos servizos, no transporte e na industria téxtil.
Segundo denunciou o secretario xeral da CIG, as empresas aproveitan a falta de
regulación en materia laboral propiciada pola Unión Europea e a inacción da
Xunta e da Inspección de Traballo para nutrirse de man de obra en condicións de
precariedade próximas ao escravismo.
Estes/as operarios/as son
vítimas do empobrecemento xeneralizado e da sobreexplotación laboral que
fomentan os Gobernos español e galego mediante a aplicación das políticas
impostas pola Unión Europea (UE) a través da Troika, como as reformas
laborais. “A fronteira aprovéitase para aumentar a sobreexplotación, por iso é
máis necesario ca nunca a defensa da clase traballadora de ambas as dúas
beiras”, sosteñen dende a CIG.
Esta campaña prodúcese no
contexto do recente protocolo de colaboración subscrito entre a CIG e o
principal sindicato portugués, a CGTP-IN, xa que a coordinación entre
organizacións sindicais de ambos os dous países é fundamental para evitar que a
desregulación en materia laboral favorecida pola Troika para aumentar o
lucro das grandes transnacionais afonde na sobreexplotación de milleiros de
traballadores/as.
As prácticas que utilizan as
empresas para maximizar os seus beneficios fomenta o dumping social e
agudiza o enfrontamento entre a clase traballadora dos distintos países. “Para
nós só hai unha clase traballadora e está a ser brutamente explotada”, sinalan.
Isto é posíbel porque os
organismos fiscalizadores non cumpren co seu labor. “A Inspección de Traballo e
a Xunta, por exemplo, é sabedora desta situación pero non actúa”. Diante disto,
a CIG vén de iniciar unha campaña de denuncia que comezou hoxe con
mobilizacións simultáneas en Ourense e Vigo. No caso de Ourense a manifestación
arrincou ás 11:30 horas dende a sede da Inspección de Traballo e rematou diante
do edificio da Xunta. En Vigo foi ao revés, a marcha partiu da delegación da
Xunta e finalizou na Inspección.
A verdadeira cara da UE
O secretario xeral da CIG,
Paulo Carril, que interveu ao remate da manifestación de Ourense, explicou que
con estas mobilizacións simultáneas iníciase a campaña de denuncia contra a
imposición de condicións laborais de sobreexplotación que padecen milleiros de
traballadores/as transfronteirizos no norte de Portugal e no sur de Galiza e
que se focaliza maioritariamente na construción, na industria naval e na
automoción, pero tamén cada vez máis no sector servizos, no transporte e no
téxtil. “As empresas burlan as escasas leis e utilizan a fronteira para
servirse de man de obra máis barata, impoñendo unhas condicións de precariedade
que chega a niveis de escravización”, denunciou.
Ao mesmo tempo, lembrou que
de xeito paralelo a este traslado de traballadores/as a un lado e outro da raia
dáse unha cada vez maior deslocalización de empresas ao norte de Portugal. “Nós
o que queremos denunciar é a impunidade coa que actúan as empresas grazas a que
as Administracións públicas -sexa o Ministerio de Traballo, a Inspección de
Traballo ou a Xunta de Galiza- non fan absolutamente nada para rematar cunha
situación que cada vez é máis grave xa que provoca o empobrecemento de
milleiros de persoas”.
Non quixo pasar por alto que
precisamente estes días o presidente da Xunta está de visita oficial en
Portugal, “e como se pode comprobar na súa axenda non figura nada que teña que
ver con esta problemática a pesar de que ten moito que ver coa posibilidade dun
futuro digno na nosa nación e no país veciño. Ao contrario, a Xunta cala ou
facilita -como fixo coa Lei de Fomento Empresarial- este tipo de situacións”.
Segundo criticou, o que está
a suceder con estes/as traballadores/as amosa a verdadeira cara da Unión
Europea, “xa que como vemos non é nin social nin está preocupada por defender
os intereses dos pobos que forman parte dela”. Incidiu en que é máis ben ao
contrario: “é a UE do capital, a da libre circulación de diñeiro, para que
sobre a base de acumular máis riqueza se siga a sobreexplotar a milleiros e
milleiros de persoas. Para iso fomentan políticas como as que aquí padecemos a
través das reformas laborais de 2010 do PSOE e de 2012 do PP”.
Finalmente, subliñou que a
campaña que hoxe comeza insírese no protocolo de colaboración asinado
recentemente pola CIG e a CGTP co obxectivo de coordinarse na defensa da clase
traballadora de Galiza e Portugal, polo que incidiu na necesidade de seguir
afondando na solidariedade internacionalista e de clase. “Tamén na nosa acción
sindical non centros de traballo temos que asumir a reivindicación de
dignificar as condicións laborais de todos/as os traballadores/as, sexa cal
sexa o seu país de orixe”.
Práctica transversal
No sector do transporte a CIG
ten detectado empresas do sur da provincia de Pontevedra que teñen a maior
parte do seu cadro de persoal (algunhas incluso todo) integrado por
traballadores/as portugueses/as que reciben infrasalarios (con diferenzas de
até 9000 euros ao ano con respecto aos traballadores/as galegos/as) a cambio de
xornadas laborais anuais que superan en 1000 horas a marcada en convenio. Estas
compañías pactan con eles/as un soldo neto que non inclúe nin dietas por desprazamento
nin plus de nocturnidade.
“Os que están sindicalizados
e reclaman coa CIG o cumprimento da lexislación laboral son castigados con
rotas máis curtas para que lles sexa inviábel economicamente desprazarse até o
noso país a traballar e opten por abandonar o seu emprego”, denuncian.
A central tamén confirmou a
existencia de Empresas de Traballo Temporal (ETT) portuguesas que nutren de
persoal desta nacionalidade a empresas galegas, pero coas condicións laborais
do seu país de orixe, que son máis precarias que as de aquí, producíndose o que
se coñece como dumping social, que non é outra cousa que a competencia
desleal entre empresas baseada na explotación e nos baixos salarios para
reducir os custes de produción e ofrecer uns prezos máis competitivos.
“Trátase dun fenómeno
transversal que vai en aumento e que afecta a moitos sectores, entre eles ao da
automoción”. Neste sector dáse incluso o caso de que estas empresas contratan
traballadores/as galegos/as que traballan aquí pero coas condicións laborais de
Portugal.
No caso da industria da
automóbil moitas empresas incumpren as directivas europeas en materia laboral e
remuneran a estes/as traballadores/as non con salarios galegos, “senón que o
fan segundo os convenios portugueses, que polo xeral son arredor dun 50% máis
baixos que os do noso país”.
Ademais, as compañías do
sector que teñen centros de traballo a ambos lados da fronteira aproveitan esta
circunstancia para evitar ter que converter a persoal eventual en indefinido. A
CIG ten detectado como traballadores/as galegos/as con contrato de obra e
servizo cunha duración máxima de tres anos son trasladados a Portugal unha vez
rematado este período para non ter que facelos/as indefinidos/as.
Unha vez alí aplícanselles as
condicións laborais portuguesas, pero cando por necesidades produtivas volven a
Galiza tras o ano obrigatorio en Portugal fano baixo esas mesmas condicións
(con contrato de obra e servizo, e polo tanto doutros tres anos de duración,
para non ter que convertelos/as en indefinidos/as).
A precariedade mata
No sector naval a presenza
destes/as traballadores/as vén de lonxe. A CIG ten constatado nos últimos
tempos casos de sobreexplotación laboral nos estaleiros da Ría de Vigo, con
xornadas de 12 horas diarias de luns a sábado e sen que se lles abonen as horas
extras, incumprindo o convenio provincial do Metal de Pontevedra.
Pero non só tiran proveito
desta situación as compañías da industria naval e do automóbil. Hai tamén
empresas galegas do sector da limpeza que traballan para a industria da
automoción que abren delegacións en solo portugués nos polígonos industriais
onde están instaladas as empresas do sector que tamén teñen fábricas aquí (a
maioría delas no Porriño e Valença) e contratan traballadores/as portugueses/as
e galegos/as para que traballen en Galiza e Portugal pero coas condicións deste
último país.
Este tipo de práctica vai en
aumento de xeito paralelo ao cada vez maior desvío de produción a Portugal por
parte das empresas da automoción instaladas en Galiza.
Na construción, especialmente
nas obras do AVE localizadas no sur da provincia de Ourense, a presenza de
operarios/as portugueses/as en condicións laborais de absoluta precariedade é
habitual dende hai anos: soportan xornadas diarias de entre 12 e 14 horas cun
único día de descanso á semana (aínda que a CIG ten gañado xuízos nos que se
constataron xornadas de até 20 horas ao día) e non gozan das vacacións (meten
festivos e días de convenio como vacacións).
As empresas danlle aparencia
legal a estes excesos de xornada poñéndolle un prezo moi baixo á hora
traballada (entre 4 e 4,5 euros), co obxectivo de que as nóminas non rexistren
contías moi elevadas que poñan en evidencia que se están a facer xornadas de
traballo interminábeis. O aumento da precariedade laboral tradúcese nun maior
número de accidentes laborais, algúns con resultado de morte, xa que o exceso
de horas vai en detrimento da seguridade no traballo, o que está incrementar
tamén a gravidade dos mesmos. Diante disto, a CIG ten presentado denuncias pola
vía penal contra o Estado e Xunta por prevaricación e delitos contra os
dereitos dos traballadores/as polo “desleixo absoluto” á hora de evitar os
graves accidentes, algúns deles mortais, ocorridos nas obras do AVE dende 2013.
Por último, dende a central
sinalan tamén que estes/as traballadores/as desprazados/as a Ourense “carecen
de vida propia” mentres se atopan en territorio galego xa que os traen e os
levan en furgonetas dende Portugal “e unha vez aquí non poden nin desprezarse
libremente”. Hainos incluso que cobran a través da conta da empresa, que lle
cede unha tarxeta para que pidan sacar cartos. A maioría deles viven
“hacinados” en pisos que lles facilitan as propias compañías.
Outros sectores
Outras das compañías que
tiran beneficios da falta de regulación e da deixadez de funcións da autoridade
laboral son as que xestionan as residencias da terceira idade, xa que como
teñen convenios cunhas condicións moi precarias non dan atopado persoal no noso
país e botan man de traballadores/as portugueses/as.
Tamén importantes empresas de
loxística que traballan para o Porto de Vigo teñen contratado persoal portugués
en condicións precarias e recibindo infrasalarios.
E canteiras de pedra da zona
do Porriño que para non cumprir a lexislación en materia de saúde laboral (o
que suporía un maior gasto económico) están a deslocalizarse a chan portugués,
onde a lexislación nesta materia é máis laxa.
O mesmo sucede con
conserveiras do Salnés, que se instalan en Portugal e contratan persoal
portugués e galego baixo condicións portuguesas. Ou coas compañías do sector
téxtil.
Ningún comentario:
Publicar un comentario