COMUNICADO DAS SECCIÓNS SINDICAIS DA CIG, CUT E CCOO NO CONCELLO DE VIGO
O alcalde de Vigo, tras o arquivo de dúas denuncias presentadas polos delegados da CIG CCOO e CUT ante o Consello de Contas, PEDIU RECENTEMENTE A DIMISIÓN DOS DELEGADOS SINDICAIS.
Feito inaudito cando a laboura dos delegados e a denuncia das irregularidades, neste caso contables sobre o manexo das contas públicas.
Dimisión dos delegados por facer o seu traballo e manter no posto a concelleiros que levan anos desmantelando os servizos públicos.
Foi moi suave Abel Ramón. Somente pediu a dimisión dos delegados sindicais. Non se atreveu a pedir a disolución, prohibición, dos sindicatos.
Sobre o fondo do asunto:
Os delegados sindicais presentaron ante o Consello de Contas, órgano dependente da Xunta, fiscalizador das contas dos Concellos, duas denuncias sobre o destino dos fondos de UNESPA (imposto finalista que ten que ser investido en bombeiros) e a posible irregularidade no pago das horas extras.
O Consello de contas arquiva os casos, NON PORQUE NON HAXA IRREGULIDADES, SENÓN PORQUE NON SE ACREDITAN SUFICIENTEMENTE.
O propio informe xuridico do Consello de contas dice que haberá que investigar.
Dende as centrais sindicais anunciamos que seguiremos denunciando estas presuntas irregularidades e que estamos recabando documentación, como indica O ACORDO, QUE NON SENTENZA DO PLENO DO CONSELLO DE CONTAS, para acreditar a veracidade das denuncias.
(R.)
Nota da Redacción de Infogauda:
Adxunto ao comunicado de prensa, tamén recibimos copia do informa xurídico, que a continuación transcrebemos literalmente.
Asunto.- 180A/2021_9
ESCRITO DE OBSERVACIÓNS
En cumprimento do establecido no punto 2.1 do protocolo para a tramitación de denuncias, aprobado polo Pleno deste Consello de Contas de Galicia na súa sesión do 3 de xullo de 2017, e da Nota Interior da Conselleira responsable da Área de Corporacións Locais, procede a elaborarse o presente escrito de observacións.
Observacións referidas ó cumprimento dos requisitos formais.-
Danse por reproducidas as consideracións formais recollidas no informe desta asesoría xurídica do pasado 30 de abril dos correntes neste mesmo asunto. Os días 13 e 14 de maio, en contestación ó requirimento realizado en tal sentido, veuse de subsanar as deficiencias sinaladas en materia de representación. O que supón que a cumprimentación formal, do escrito en si, e da súa presentación no rexistro, cumpre os requisitos establecidos no artigo 65.1 do vixente Regulamento de Réxime Interior deste Consello de Contas de Galicia, que regula a tramitación das comunicacións e denuncias.
Observacións referidas á valoración da consistencia dos indicios de cara á posible existencia de responsabilidade contable, penal ou administrativa.-
A. Efectos xurídicos dunha sentenza firme que declara a nulidade de pleno dereito dunha norma.
En relación coa valoración xurídica da consistencia dos indicios de responsabilidade, compre indicar que o escrito de denuncia cínguese en comunicar ao Consello de Contas a inexecución dunha Sentenza firme de instancia ditada polo Xulgado do contencioso Administrativo nº 1 de Vigo de 30/09/2019 (confirmada en apelación polo Tribunal Superior de Xustiza de Galicia o 1 de xullo de 2020, en adiante TSXG) pola que se anula o Decreto do Concelleiro de Seguridade e Mobilidade de 6.2.2019 do Concello de Vigo.
A declaración da firmeza da Sentenza de instancia (por non se recorrida en casación) prodúcese con data 29 de outubro de 2020. No seu escrito os interesados manifestan que a día de hoxe (5 de abril do 2021) continúa sen executarse a sentenza firme.
O Decreto anulado autorizaba ao Xefe do Servizo de Bombeiros para acordar a suspensión dos descansos do persoal do Servizo de bombeiros ata completar os mínimos acordados pola Xunta de Goberno Local de 10 de maio de 2010. Do mesmo xeito, autorizábase ao Xefe do Servizo de Bombeiros á suspensión dos descansos do persoal de cadro ata completar a dotación adicional que resulte indispensable ao efecto de atender a circunstancias extraordinarias.
A Sentenza apelada do TSXG establece que o Decreto impugnado vulnera o artigo 37 do Real Decreto Lexislativo 5/2015, do 30 de outubro, polo que se aproba o texto refundido da Lei do Estatuto Básico do Empregado Público, o artigo 153 da Lei 2/2015, do 29 de abril, do emprego público de Galicia, en canto a decisión non foi negociada, o disposto na Directiva 2003/88/CE, sobre Tempo de Traballo, no referente aos períodos mínimos de descanso diario e semanal, e o disposto na Lei 31/1995, do 8 de novembro, de Prevención de Riscos Laborais.
Respecto ás consecuencias dunha sentenza que declara a nulidade de pleno dereito dunha norma, en termos estritamente xurídicos e procesuais, conforme a Lei 29/1998 de xurisdición Contenciosa Administrativa (artigos 72 e 73 da LXCA) os efectos da declaración de nulidade de pleno dereito dunha norma ou acto xurídico por unha sentenza xudicial produce a eliminación da devandita norma con efectos “ab initio”, é dicir, conleva privar radicalmente á devandita norma de todo efecto xurídico. Por tanto, desaparece tanto o seu efecto normativo ou regulador, como o seu efecto derrogatorio, e equivale a considerar que dita norma, por estar viciada de nulidade na súa orixe ou nacemento, non existiu nunca. Por iso non poderá xa ser aplicada para supostos de feito ocorridos despois da sentenza anulatoria, pero tampouco para os ocorridos antes da sentenza.
Deste xeito, dende a declaración de firmeza da Sentenza do Xulgado do contencioso Administrativa nº 1 de Vigo, o 29 de outubro de 2020, o concello de Vigo non debería executar ordes que afectase ao réxime de persoal dos bombeiros do concello que tiveran o seu sustento xurídico no Decreto do Concelleiro de Seguridade e Mobilidade de 6.2.2019 do Concello de Vigo, xa que foi declarado nulo de pleno Dereito e expulsado do ordenamento xurídico e carente, polo tanto, de aplicabilidade xurídica.
En consecuencia, anulada unha norma nova que derroga ou modifica a outra anterior, queda anulado o seu efecto derrogatorio ou modificativo, e recobra vixencia a norma vixente anterior. Agora ben, se a norma nova non é anulada na súa totalidade, senón só nunha parte, subsistindo a parte restante, non se anulou por completo o seu efecto normativo, senón só o anulado en parte do seu contido. E en tanto subsista, sequera minimamente, o seu efecto normativo, ha de subsistir, integramente, o seu efecto substitutorio ou derrogatorio da norma anterior, de modo que esta substitúese pola nova redacción, aínda que parcialmente anulada.
Tal e como se reflicte no escrito de denuncia a norma anterior o Decreto anulado é o Acordo Regulador das condicións económicas e sociais dos funcionarios ao servizo do Concello de Vigo, aprobado polo Pleno da corporación na súa sesión de 28 de decembro de 1998 e publicado no Diario Oficial de Galicia de 14 de abril de 1999.
Deste xeito, se acudimos á normativa que regula as condicións económicas e sociais dos funcionarios ao servizo do Concello de Vigo no que estaba incluído o persoal do servizo de bombeiros (acordo aprobado polo Pleno da corporación na súa sesión de 28 de decembro de 1998) de conformidade coa dicción literal da Disposición Adicional 3ª establecese que:
“As horas en exceso sobre a xornada normal de traballo que se produzan ó longo do ano compensaranse preferentemente con descansos. Non obstante, cada cuatrimestre, aboaranse como gratificación por servicios especiais, aquelas en que transcorridos máis de catro meses desde que se realizaron, non puideron ser compensadas por motivo do servicio.”.
O contido da Disposición adicional 3ª (DT3ª) transcrita non impón a obriga de compensar as horas en exceso sobre a xornada normal de traballo, senón que establece un dereito de preferencia a favor da compensación de horas por descanso, no que se aboarán as gratificacións extraordinarias só se transcorridos máis de catro meses desde que se realizaron non puideron ser compensadas por motivo das necesidades do servizo.
Certo é que o contido da DT 3ª no contexto actual debe ser modulado polas sentenzas ditadas respecto á vulneración da Directiva 2003/88/CE, sobre Tempo de Traballo, no referente aos períodos mínimos de descanso diario e semanal, que implicará que o concello de Vigo logo da anulación xudicial do Decreto entre a negociar colectivamente o réxime xurídico laboral do persoal do servizo de bombeiros ( xornadas, roldas, descansos, compensacións e condicións económicas). No Fundamento de Dereito 4ª da Sentenza do Xulgado do contencioso Administrativo nº 1 de Vigo de 30/09/2019 é categórica neste extremo ao establecer respecto ao Decreto anulado que:
(...) Pues bien, decir que en dicho Decreto tampoco se acuerda que dichas suspensiones de los descansos sean compensadas con otros días de descanso compensatorio, lo cual solo está permitido en casos excepcionales, excepcionalidad que ni existe ni se justifica. El hecho de que los bomberos tengan turno continuado de trabajo de 24 horas debe entenderse como trabajo nocturno y no ajustado a derecho que dichos trabajadores se le encomienden la realización de horas extraordinarias de naturaleza estructural. Así, el Decreto de 6 de febrero de 2019, no acuerda que dichas suspensiones de los descansos sean compensadas con otros días de descanso compensatorio, más bien que se abonen como horas extraordinarias, lo cual solo está permitido en casos excepcionales. Decir que dicha excepcionalidad tiene que ser justificada y motivada, y en el presente caso no se ha demostrado los motivos para adoptar tal medida lo cual pudiera en algunas ocasiones conllevar que los trabajadores se vieran obligados a doblar turnos de 24 horas en días consecutivos.”
Por outra banda, é doutrina do TS que sinala que é competencia do Tribunal que ditou a sentenza firme que se ha de executar, normalmente pola vía incidental, establecer se a Administración, como mera executora ou mandataria, cumpriu nos seus propios termos o ordenado pola sentenza firme, xa que a potestade de execución dunha resolución xudicial enmárcase no ámbito da execución da sentenza, baixo o principio de tutela xudicial efectiva, na súa vertente de facer executar o xulgado ( arts. 24, 117 e 118 CE, e 18 LOPJ). Potestade executoria dos órganos xudiciais que o Consello de Contas debe de respectar.
Asemade, a anulación dunha norma por ilegal non ten como consecuencia directa per se o nacemento da responsabilidade contable por alcance, como se analizará no seguinte apartado segundo a doutrina xurisprudencia do Tribunal Supremo (TS) e do Tribunal de Cuentas ( TCU).
B.- Análise xurídica preliminar sobre a existencia de indicios de responsabilidade contable.
Respecto á análise dos indicios de responsabilidade contable, como ten sinalado o Tribunal de Cuentas nas súas sentenzas (entre outras Sentencia do 30 xuño 1992, ou Sentencia do 20 outubro 1995) para que exista responsabilidade contable debe existir unha acción ou omisión atribuíble a unha persoa que teña ó seu cargo o manexo de caudais ou efectos públicos, que esa acción despréndase da contas que deba render, que esa conducta supoña unha vulneración da normativa orzamentaria e contable, que exista un menoscabo efectivo e individualizado respecto a determinados efectos e que sexa avaliable economicamente, e unha relación de causalidade entre a acción ou omisión e o dano efectivamente producido.
No presente caso, en opinión desta asesoría non pode deducirse prima facie que os pagos obxecto da controversia foron indebidos e xeraron responsabilidade contable se, previamente, non se analiza a existencia dun título xurídico que habilitaba para que se fixeran os pagos das gratificacións extraordinarias. Os pagos a determinado persoal do servizo de bombeiros do concello, antes da anulación por Sentenza xudicial firme o 29 de outubro de 2020, estaban sustentados no Decreto do Concelleiro de Seguridade e Mobilidade de 6.2.2019 do Concello de Vigo, sendo asumido pola Corporación Local.
Compre incidir neste escrito de observacións xurídicas, que se descoñece por esta asesoría xurídica se se fixeron pagos en concepto de gratificacións extraordinarias amparados no Decreto anulado con data posterior o 29 de outubro de 2020.No escrito de denuncia ponse de manifesto que ditos pagos “indebidos” continúan na data na que presenta a denuncia ao Consello de Contas, pero non se acreditaron eses pagos polos denunciantes mediante proba documental que sustente tal afirmación. Cuestión que correspondería comprobar ao concello de Vigo e, de selo caso, certificar ou acreditar ao órgano de Intervención Xeral do concello, tal e como se solicita polos denunciantes como suplico no escrito de denuncia.
O Tribunal Supremo (por todas a sentenza de 28 de novembro 2012) tense pronunciado ao efectos da consideración legal de "pagos indebidos" a efectos de responsabilidade contable, establecendo que os actos administrativos que autorizaron o abono dos complementos retributivos poderán serválidos e eficaces se ao tempo en que foron ditados se poden fundamentar nunha norma aprobada polo Pleno da entidade municipal que lle poidan outorgar aos pagos efectuados un fundamento de legalidade. Certo é, que para o TCU e para o TS a mera existencia material dun contrato, convenio, pacto, resolución ou acordo non implica necesariamente a corrección xurídica dos pagos que se derivan deles pois, se devanditos títulos adoecen de vicios xurídicos relevantes, non poderán constituírse en causa legal xustificativa das saídas de fondos que sexan consecuencia deles.
Por outra banda, para declarar a existencia dun alcance nos fondos públicos, resultaría obrigatorio para a determinación do alcance proceder á correspondente avaliación económica individualizada, que, como xa apuntamos, non se efectuou a día de hoxe no concello de Vigo nin se acreditou tampouco polos denunciantes na documentación que se achega co escrito de denuncia.
C. Conclusión da asesoría xurídica
Tendo en conta as consideracións xurídicas expostas sobre os efectos dunha sentenza que declara a nulidade de pleno dereito dunha norma, así como os requisitos para a concorrencia da responsabilidade contable por alcance, en opinión desta asesoría a verificación da existencia e concordancia dos actos concretos denunciados para determinar a existencia de responsabilidade derivada dos mesmos, precisaría dun traballo de investigación e concreción que podendo ser realizado polo persoal desta Institución, non corresponde valorar a súa oportunidade de realizalo á asesoría xurídica.
Santiago de Compostela
Asinado electronicamente
Patricia Iglesias Rey
Letrada Maior do Consello de Contas.
Á CONSELLEIRA DA ÁREA DE CORPORACIÓNS LOCAIS
Ningún comentario:
Publicar un comentario