7 de xan. de 2016

A GUARDA

PATRIMONIO

Planos  e  linhas  em  Santa  Cruz



José Buiza Badás


 No Castelo de Sta. Cruz se afiguram nas faces e ângulos flanqueados uns triângulos escalenos e acutângulos de graus menores de 90º, se exceptuarmos essas golas de rara disposiçom, com umha angulaçom que lhes fazem um  tanto impróprios para os fogos, nomeadamente as faces do baluarte da Guia.

 As distâncias objectivas entre pontais de bastions som estas: 325 metros entre a Guia e S. Sebastiám e 285 metros entre o da Cruz e o de Sta. Tecla. O perímetro de todo o caminho de ronda atinge quase 1000 metros, sendo ajeitado dar-lhe os 975 metros de comprimento. A largura entre as contramuralhas  na praça de armas, dado existirem respaldons terraplenados da parte norte, resume três mediçons diferentes de 52,50 m., 62,50 m. e 70 m., evidenciando a forma trapezoidal de todo o conjunto.

 As quatro golas, se as aceitarmos como tais, medem 40  m. na  Guia, 43 m. em Sta. Tecla, 49 m.  no da Cruz e 37 no de S. Sebastiám. Estamos portanto a descrever linearidades, comprimentos que assentem o mais exactamente possível este grande plano. Chama a atençom esta impressionante projeçom de duas cortinas, na tentativa de abrigando todo o outeiro poder abranger e ocupar dous pontos de defesa fundamentais: o porto guardês e o passo para Baiona. Esta empreitada, assim tentada e feita, descurava muitos pontos débeis. Referia antes que a tropa nom tinha mans a medir para cobrir flancos longínquos e que, de feito, as obras em torrom externas eram umha verdadeira salvaguarda da integridade física de homens e muros perante o perigo de expugnaçom do forte. A pergunta continúa em pé… Cómo é que se fijo tal planimetria, espantosa e irreal ao mesmo tempo?

 Essa citada obra externa revela mais cifras. O que resta em Cividans é un felizmente conservado esperonte com 64º no vértice; 2 lunetos de 111º e 120º, respectivamente, para além dumha contraguarda da Cruz com 78º e mais outra de S. Sebastiám, com 80º. Redenturas em torrom que, no  caso do baluarte da Cruz, formavam umha explanada ou glacis seguro e apreciável. Segurança para um recinto exposto, a praça de armas, de 8.091 metros quadrados,com excepçom das áreas de espaldons e baluartes, tal como altitudes diferentes que tenhem feito um verdadeiro pandeio do plano em superfície, adaptado a umha horizontalidade extrema colada ao chan e evidenciadora de qualquer verticalidade.

 Esta fortaleza dá muita letra e trabalho. Tenhem  que se redobrar os cuidados e os zelos para um espaço de futuro patrimonial que ainda  deve encontrar a sua centralidade na vila da Guarda .A vandalizaçom constante devia era ser neutralizada. Que estes textos sirvam para umha crecente tomada de consciência relativamente a Sta. Cruz.

R.P.I.

Ningún comentario:

Publicar un comentario